Naujienos

Vilniaus geležinkelio stotyje atidarytas Geležinkelių muziejus 2

Į Vilniaus geležinkelio stotį persikėlęs Geležinkelių muziejus gegužės 26 d. pagaliau atvėrė duris pirmiesiems savo svečiams. Nuo birželio 1 d. jis bus atviras visiems, norintiems daugiau sužinoti apie geležinkelių raidą, paliesti įvairią senovinę techniką, pažinti geležinkelininkų darbo specifiką bei įrangą, naudotą nuo pirmųjų dienų Lietuvos geležinkelių istorijoje iki šiandien.

AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius Stasys Dailydka Geležinkelių muziejaus atidarymą naujose patalpose pavadino ilgai puoselėta svajone, perėjusia į aukštesnį lygį. Ši svajonė pradėjo pildytis 1966 m. kai Vilniuje, Mindaugo g. 12 atsidarė pirmasis Lietuvoje Geležinkelių muziejus. Antrasis etapas – tai patalpos Mindaugo g. 15 esančio gyvenamajo pastato pirmame aukšte. Šiemet svajonė dar toliau pasistūmėjo – dabar daugiau nei 9000 eksponatų rado naujus erdvius namus Vilniaus Geležinkelio stotyje, keleivių rūmų antrame aukšte.

Svarbi ne tik didesnė erdvė, bet ir istorinis pastato aspektas: Vilniaus geležinkelio stotis pastatyta 1861 m., ji susieta su geležinkelio linijos Sankt-Peterburgas – Varšuva nutiesimu.

Susisiekimo ministerijos kancleris Tomas Karpavičius dar pridūrė, kad dabartinės muziejaus patalpos bus svarbios ne tik istorine, bet ir edukacine bei kultūrine prasme. „Tikiu, kad muziejus gyvuos ilgai, bus atviras ir sulauks daug lankytojų“.

Šventėje dalyvavęs Jonas Biržiškis – ilgametis Lietuvos Respublikos Susisiekimo ministras bei buvęs „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius teigė, kad dabartinis muziejaus etapas puikiai atitinka dabartinį „Lietuvos geležinkelių“ lygį.

„AB „Lietuvos geležinkeliai“ – galinga, tvarkinga, patikima Lietuvos įmonė, o muziejus – jos veidas“, – teigė Jonas Biržiška.

Stasys Dailydka taip pat neslėpė svajonių ir apie dar vieną, tolesnį Geležinkelių muziejaus etapą. Tai turėtų būti atskiras pastatas šalia Vilniaus geležinkelio stoties, po savo stogu talpinantis itin didelių gabaritų eksponatus: riedmenis, mašinas, įvairią techniką. Šiai idėjai pritarė ir Jonas Biržiška, teigęs, kad ypač svarbu, ateities kartoms išsaugoti judančius eksponatus, greitai pavirstančius į metalo laužą.

Apie muziejaus eksponatus

Pagrindinėje muziejaus salėje ekspozicija išdėstyta pagal temas: kelionės, ryšiai, kelio statyba, riedmenys, geležinkelių transporto signalizacija, statytojai ir darbuotojai.

Ekspozicijos pradžia supažindina lankytojus su geležinkelio stočių istorija. Eksponuojamos pirmųjų geležinkelio stočių Lietuvoje nuotraukos, autentiški kelionių geležinkeliu atributai: lagaminai, užkelti ant autentiškų lentynų iš dyzelinio traukinio D1, stotyse dirbusių bagažo nešikų ženklai, indai iš įvairių laikotarpių keleivinių vagonų, senas bilietų seifas bei kiti eksponatai.

Muziejaus lankytojai galės išvysti vietinės baterijos telefonus, pašto korespondencijos antspaudavimo (žymėjimo) mašiną naudotą 1957 m., pamatyti kelininkų naudotus įrankius, tokius kaip kaplys, kūjis, kirvis pabėgiams tašyti ar replės jiems kelti. Norintieji galės „padirbėti“ su rankiniais pjūklu-staklėmis ar grąžtu-staklėmis. Bus galima pamatyti seną garvežio buferį (taukšą), sraigtinį vagonų sujungimo mechanizmą, rankų darbo garvežio mašinisto įrankių dėžes, tepalines, garvežio mašinisto relikvinį krepšį, kuriam per 100 metų (juo naudojosi net trys vienos šeimos kartos).

Muziejuje eksponuojama ir šiais metais Kovo 11 akto signataro Algimanto Norvilo padovanota geležinkelio bėgių fragmentų kolekcija, kurioje yra egzempliorių datuojamų net 1870 m. Kolekcija eksponuojama ant skaldos, šalia ant bėgių pastatytos kelininkų drezinos.

Lankytojai galės susipažinti ir su Lietuvos geležinkelių istoriniais faktais, kurie surašyti 20 metrų ilgio laiko juostoje. Šiame stende išdėlioti eksponatai atspindinti riedmenų istoriją. Muziejuje sukurta ir interaktyvios veiklos zona. Joje bus galima pademonstruoti krivūlinio aparato veikimą, iešmo perjungimo mechanizmo veikimą, pakalbėti vietinės baterijos telefonu.

Maketų salėje bus galima valdyti geležinkelį, bus vykdomos edukacinės programos moksleivių lavinimui. O artimiausioje ateityje planuojama išplėsti muziejų įrengiant Vilniaus geležinkelio stoties keliuose istorinių geležinkelio riedmenų ir kelio mašinų lauko ekspoziciją.

Muziejaus atidarymo akimirkos

Sveikinimo ir padėkos žodį taria AB “Lietuvos geležinkeliai” generalinis direktorius Stasys Dailydka

Geležinkelių muziejaus vadovei Vitalijai Lapėnienei įteikta rangovo dovana – simbolinis raktas

AB “Lietuvos geležinkeliai” generalinis direktorius Stasys Dailydka ir Susisiekimo ministerijos kancleris Tomas Karpavičius iškilmingai atidaro Geležinkelių muziejų perkirpdami raudoną juostą

Pirmąją ekskursiją atsinaujinusiame Geležinkelių muziejuje veda muziejaus vadovė Vitalija Lapėnienė

AB “Lietuvos geležinkeliai” generalinis direktorius Stasys Dailydka ir Susisiekimo ministerijos kancleris Tomas Karpavičius prisėdo ant senovinių traukinių stoties suoliukų

Atsinaujinęs muziejus ir jo svečiai

Valstybinės geležinkelio inspekcijos viršininkas Stasys Pieslikas demonstruoja, kaip naudotis XX a. pr. rankiniu bėgių pjūklu

Eksponatas Maketų salėje

www.gelsistemos.lt / AB “Lietuvos geležinkeliai”

Jūsų komentaras

Vardas:

Komentatoriaus atsakomybė

  • KOMENTARAI (2)
  • Civilizacija, 2012 02 01, 18:57

    Kaip graudu žiūrėti į sugadintą bendraliaudinį turtą, kur tiek daug triūso, lėšų įdėta! Kiekviena karta palieka ką nors gražaus. Ką mes padovanosime savo vaikams? 

  • zene, 2011 05 26, 23:08

    Naujiena musu kaime, reiks pries laipinantis i traukini uzsukt, atrodo werta demesio :)